[Versión bilingüe]

In the first semester of my Masters, I had the chance to study some of the greatest American women playwrights of the 20th and 21st century. I was very lucky because I got to learn about one of my current favourite writers, Susan Glaspell, from the professor Noelia Hernando-Real, who is actually the President of the International Susan Glaspell Society.

Susan Glaspell (1876-1948) was born in Iowa and she was the perfect example of the New Woman from the fin de siècle. She didn’t follow the typical feminine path, but went to studied philosophy at Drake University and became a journalist. In her life, she wrote more than fifty short stories, nine novels, fourteen playwrights and her autobiography. In 1931 she won the Pulitzer Prize for drama for her play Alison’s House and she’s known as the mother of American drama. Glaspell cofounded with her husband George Cram Cook the Provincetown Players in 1915. In six years, they put on 97 plays written by 46 American playwrights, among them Eugene O’Neill (Long Day’s Journey into Night). Together, they changed the course of theatre with their Modernist experimentation, their social and political agendas, and their emphasis on simplicity and freedom.

In class, we read two of her masterpieces: The Outside (1917) and The Verge (1921). Glaspell explored themes like women’s identity and their place and she wrote about the figure of the woman artist. In her plays we see moments of rebellion and subversion of the canon of both genre and gender. Also, Trifles (1916) is another one of her most famous plays, which Glaspell re-wrote from her short story “A Jury of Her Peers”. She wrote it based on newspaper piece that she was covering, about a murder. The film adaptation that Sally Heckel directed in 1980 is wonderful. I won’t say anything else about the plays because I don’t want to spoil them but there are a must!

Without a doubt, Susan Glaspell’s works deserve to be read as much as Virginia Woolf’s or Charlotte Perkins Gilman’s. They are bold, visionary and avant-garde. They are heart-breaking and hopeful and I hope that this post encourages you to do some research and learn about Glaspell, because it is a pity that she is not as well-known as she truly deserves.

To start reading, here you have Trifles on pdf: http://www.english.unt.edu/~simpkins/Trifles.pdf.

Links:

– Clip from Heckel’s “A Jury of Her Peers”: https://www.youtube.com/watch?v=VfA29iT_Ry0.

– The International Susan Glaspell Society: http://blogs.shu.edu/glaspellsociety/.

– An interesting article: “The feminization of the domestic space in literature. The play Trifles by Susasn Glaspell” by Fátima Simón Hernández: https://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/695.

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En el primer cuatrimestre del Máster tuve la oportunidad de estudiar a algunas de las mejores dramaturgas estadounidenses de los siglos XX y XXI. Además, tuve mucha suerte porque quien me dio a conocer a la que ahora es una de mis escritoras favoritas, Susan Glaspell, fue la profesora Noelia Hernando-Real, que es además la presidenta de la Sociedad Internacional de esta autora.

Susan Glaspell (1876-1948) nació en Iowa y fue el perfecto ejemplo de la Nueva Mujer de fin de siglo. No siguió el camino típico que las mujeres habían llevado hasta entonces: se fue a estudiar filosofía a la Universidad de Drake y empezó su carrera como periodista. Durante su vida, escribió más de cincuenta relatos, nueve novelas, catorce obras de teatro y su autobiografía. En 1931 ganó el Premio Pulitzer de teatro por su obra Alison’s House y para entonces se la conocía como la madre del teatro americano. Glaspell cofundó el grupo de Provincetown Players con su marido George Cram Cook en 1915. En seis años, llevaron a escena 97 obras escritas por autores y autoras estadounidenses, entre quienes se encontraba Eugene O’Neill (Largo viaje hacia la noche). Lograron cambiar el curso del teatro con sus experimentos modernistas, sus preocupaciones sociales y políticas y su énfasis en la simplicidad y la libertad.

En clase, leímos dos de las obras maestras de Glaspell: The Outside (El exterior) (1917) and The Verge (El margen) (1921). Exploran temas como la identidad y el lugar de las mujeres, además de la figura de la mujer artista. En las obras de Glaspell vemos momentos de rebelión y de subversión de los cánones de género y de la literatura. Además, Trifles (Pequeñeces) (1916) es otra de sus obras más famosas, que Glaspell re-escribió basándose en su relato “A Jury of Her Peers” (Un jurado de sus iguales). Para esribirla, se inspiró en una noticia que estaba cubriendo sobre un asesinato. La adaptación filmográfica dirigida por Sally Heckel en 1980 es muy buena. No voy a decir nada más sobre las obras porque no quiero arruinarlas pero ¡son indispensables!

Sin duda, la obra literaria de   Susan Glaspell se merece que la leamos tanto como la de Virginia Woolf o Charlotte Perkins Gilman. Son atrevidas, visionarias y vanguardistas, a la vez devastadoras y esperanzadoras. Espero que esta publicación os inspire a investigar un poco sobre la autora, porque es una pena que no se la conozca tanto como se merece.

Para empezar a leer, aquí os dejo una traducción de Trifles: https://losdiasmascortos.wordpress.com/2011/11/12/pequeneces/.

Enlaces:

– Secuencia de “A Jury of Her Peers” de Heckel: https://www.youtube.com/watch?v=VfA29iT_Ry0.

– La Sociedad Internacional de Susan Glaspell: http://blogs.shu.edu/glaspellsociety/.

– Un artículo interesante: “La feminización del espacio doméstico en la literatura. La obra Trifles de Susan Glaspell” de Fátima Simón Hernández: https://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/695.

 

Ana

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