[Versión bilingüe]

Let’s get to the point. L’Orèal Paris has created a program called “Women of Worth”, which honours women who volunteer in their communities and empower other women, giving away money for them to start their project. Thanks to this program, Nadya Okamoto was able to fund back in 2014 a organization called PERIOD. when she realised that menstrual products weren’t available for those who need them the most: homeless women.

As you may already know, basic-necessity products such as bread, hygiene products and certain medical ones aren’t taxed (or not as taxed as luxury items) so they are easily reachable for the poor; however, tampons and pads are taxed so they are not considered a necessity but… surprise! They are. Women don’t choose to have our periods every month, and whether we have lots of money or nothing at all, we will keep on menstruating, and every single woman has the right to take care of her hygiene. Some homeless women have to choose between eating and buying tampons, having to use discarded trash bags as tampons if they choose the first option. The funny thing is that if this was a men’s problem, everything would be  different and I’m pretty sure they would make this a priority. Hello, Patriarchy.

Let’s go back to the main issue: thanks to PERIOD. (https://www.period.org), menstrual packs are delivered (with the money of sponsors and donors) to homeless women and they also organise chapters (talks) to make periods no longer a taboo. What can you do to help? You can donate money, products or support events. Half of their funds go directly towards buying and delivering menstrual products; a quarter of financial donations are used to advocate eliminating the tampon tax all over USA; and the other quarter goes to providing supplies to campus chapters and hosting local product drives. You can also participate in the chapters and become a partner or sponsor.

One of the companies that sponsor this program is LENA Cup, voted the No. 1 menstrual starter cup, which donates one hundred reusable cups to PERIOD. per month. This environmentally sustainable cup can be used for up to twelve hours. In case you don’t know what a menstrual cup is, here you have a link that explains it: https://lenacup.com/pages/what-is-a-menstrual-cup.

I have found this project thanks to Katy (HelloKaty: https://www.youtube.com/watch?v=CZjosWK2SgI), a youtuber ambassador of L’Orèal. I thank her for using her voice and L’Orèal for creating this great campaign that now is only held in USA, but I hope will become international very soon. I had never stopped to think what homeless women have to deal with every time they are on their periods so I can proudly say that today I have opened my eyes a little bit more.


PERIOD.

Vayamos al grano. L’Orèal Paris ha creado un programa llamado “Women of Worth” (Mujeres de Valor), que honra a las mujeres que se presentan voluntarias para empoderar a otras en sus comunidades, donando dinero para que puedan llevar a cabo su proyecto. Gracias a este programa, Nadya Okamoto pudo fundar en 2014 una organización llamada PERIOD. (“REGLA”.) cuando se dio cuenta de que los productos menstruales no estaban disponibles para aquellas que más lo necesitan: las mujeres sin techo.

Como sabéis, los productos de necesidad básica como el pan, algunos medicamentos y ciertos productos para la higiene básica no tienen IVA (o tienen el menor posible) para resultar de fácil acceso a las personas con menos recursos; sin embargo, los tampones y las compresas están tasados ya que no se consideran una necesidad básica pero… ¡sorpresa! Sí que lo son. Las mujeres no elegimos tener el periodo cada mes y, tengamos muchísimo dinero o no tengamos nada, seguiremos menstruando, y toda mujer tiene derecho a cuidar su higiene. Algunas mujeres sin techo tienen que elegir entre comer o comprar tampones, y de esa forma, usar una bolsa de basura sucia si eligen la primera opción. Si este problema lo tuvieran los hombres, todo sería diferente y estoy segura de que los gobiernos verían este tema como una de sus máximas prioridades. Hola, Patriarcado.

Volvamos al tema en cuestión: gracias a PERIOD. (https://www.period.org) se reparten paquetes con productos mensuales (con el dinero de grupos patrocinadores y donantes) y dan charlas tratando de eliminar los tabúes sobre el periodo. ¿Qué puedes hacer tú para ayudar? Puedes donar dinero, productos o apoyar eventos. La mitad del dinero que dones se destinará para comprar y repartir los paquetes menstruales; un cuarto del dinero se usará para abogar por la eliminación de las tasas en todo EEUU; y con el otro cuarto del dinero se comprarán suministros para las charlas. También puedes participar en las charlas y asociarte o patrocinar a la fundación.

Una de las empresas que ayudan a patrocinar este programa es la LENA Cup, que dona 100 copas menstruales reutilizables cada mes. Este producto, que es sostenible para el medio ambiente, se puede usar hasta doce horas seguidas. Si no sabes lo que es la copa menstrual aquí va un link: https://www.intimina.com/es/lily_cups.

Me he enterado de este proyecto gracias a Katy (HelloKaty: https://www.youtube.com/watch?v=CZjosWK2SgI), una youtuber embajadora de L’Orèal. Le doy las gracias a ella por usar su voz para visualizar iniciativas como esta y a L’Orèal por crear una campaña tan buena, que, aunque por ahora solo se lleve a cabo en Estados Unidos, espero que pronto se haga internacional. Nunca me había parado a pensar por lo que tienen que pasar las mujeres sin techo cuando tienen el periodo y puedo decir que hoy soy un poco más consciente.

Paula

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s